Forplejning

På campen vil BGI Akademiets køkkenleder stå på forplejningen. Da køkkenet er vant til at bespise unge mennesker og sportsfolk, vil menuen selvfølgelig stå på sund og nærende, men stadig rigtig lækker kost hele ugen!

Du vil ikke gå sulten i seng, da du på campen både vil få morgenmad, frokost, aftensmad, samt eftermiddagssnack, samt godnatkage. Derudover vil der hele dagen stå massere af frugt og grønt fremme til fri afbenyttelse.

Ydermere har vi hele dagen åben i kiosken ved receptionen, hvor der blandt andet sælges vand, sodavand, slushice, chips, slik osv. til hvis den søde tand trænger, eller der skal lidt snoller til aftenen på sovesalen med kammeraterne efter en god dansedag.
I kiosken tager vi imod kontanter og mobilepay.

Bemærk at hvis du har nogen allergener eller særlige kostvaner, skal dette tilkendegives ved tilmelding, så køkkenet kan få besked og forberede særlig mad herefter.

I køkkenet på BGI Akademiet arbejder de ud fra de 10 kostråd, for at sikre den bedste sammensætning af næringsstoffer, vitaminer og mineraler, da dette er vigtigt i en meget fysisk aktiv hverdag.

  1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv.
  2. Spis frugt og mange grøntsager.
  • På BGI er der tilbud om frugt hele dagen. Derudover er der salat eller anden form for grønt til middagsmaden og aftensmaden. I køkkenet bestræber vi os på at inddrage sæsonens frugt og grønt i menuplanen så vidt det er muligt.
  1. Spis mere fisk:
  • Der serveres fisk en gang om ugen til middag. Om aftenen er der altid mindst en slags fiskepålæg.
  1. Vælg fuldkorn:
  • Ris, pasta og brød, er fuldkorns og nøglehulsmærket. Vi bager selv alt vores franskbrød, madbrød og boller som naturligvis også er bagt på fuldkornsmel.
  1. Vælg magert kød og kødpålæg:
  • Pålægget der serveres er nøglehulsmærket og opfylder kravene om fedtprocenten samt saltindholdet. Kødet er så vidt muligt fedtfattigt.
  1. Vælg magre mejeriprodukter:
  • Der serveres kun minimælk og magre surmælksprodukter og oste.
  1. Spis mindre mættet fedt:
  • Vi bruger planteolier og flydende margarine når der skal steges og der serveres plantemargarine til rugbrødet om aftenen.
  1. Spis mad med mindre salt:
  • I køkkenet køber vi ind efter nøglehulsmærket, som sikrer et lavt indhold af salt.
  1. Spis mindre sukker:
  • Der serveres kun saft og kage for eleverne en gang om ugen, samt til specielle anledninger.
  1. Drik vand:
  • Eleverne/kursister får tilbudt vand til alle deres måltider. Der en vandpost i spisesalen, hvor der kan tappes vand.